• O nas
  • Kontakt
  • Redakcja
  • Zaufali nam
  • Współpraca
  • Reklama

Logo

Magazyn dla otwartych na literaturę i smaki
Menu
  • Wiadomości
    • Spotkania autorskie
  • Kultura
    • Literatura
    • Okiem autora
    • Recenzje
    • Wywiady
    • Opowiadania
  • Kuchnia
    • Felietony
    • Wywiady
    • Przepisy
  • Przed obiektywem
  • Archiwum numerów
  • Konkursy
  • Patronat
Sprawdź sam

Bracia Karamazow

Autor: admin | 16 marca 2015 | Brak komentarzy
Recenzje

Fiodor Dostojewski ” BRACIA  KARAMAZOW ”, tłum. Babrara Beaupre,  Wydawnictwo MG , 2014

Fiodor Dostojewski  cytaty

„Czyż idąc na cierpienie, tym samym na wpół nie zmywasz zbrodni?”

„Trzeba w jakiś sposób cierpieć znowu dla naszego przyszłego szczęścia; trzeba okupić je jakąś nową męczarnią. Przez cierpienie wszystko się oczyszcza”.

„Nie możesz być na ziemi sędzią dopóty, dopóki nie będziesz świadom, iż sam nie jesteś bez winy”.

Fiodor Dostojewski nie był człowiekiem szczęśliwym. Był autodestrukcyjny i w życiu, i w twórczości. Jego utwory przytłaczają, wywołują u czytelnika zły nastrój, powodują wyciąganie wniosku, że życie jest okrutne. Taka właśnie jest powieść Bracia Karamazow, której najmocniejszą stroną są złożone portrety psychologiczne.

Poznajemy Fiodora Pawłowicza Karamazowa – wdowca, ojca trzech synów. Wychowaniem chłopców na początku zajmuje się służący, a później dalecy krewni lub zupełnie obcy ludzie. Karamazow to typ amoralny, ceniący przede wszystkim pieniądze i uciechy życia. Robiący różne niechlubne interesy i okradający własne dzieci. Synowie – Dymitr, Iwan i Alosza, już jako dorośli ludzie próbują nawiązać z ojcem bliższy kontakt. Jednak bardzo szybko przekonują się, że jest to niemożliwe.

Najstarszy – Dymitr, zawodowy wojskowy, jest typem pełnym sprzeczności. Żyje z dnia na dzień, robi długi, pije, wdaje się w bójki i pojedynki oraz  romansuje z kobietami. Nienawidzi ojca i nie kryje się z tym. To właśnie ta nienawiść i głoszenie jej przy każdej okazji, a także niefortunny zbieg okoliczności, sprawiają, że zostaje on posądzony i skazany za zabicie ojca. Ci, którzy go znają bliżej wiedzą, że nie byłby w stanie popełnić tego morderstwa.

Drugi z synów – Iwan to humanista, wykształcony i oczytany erudyta. Filozof snujący rozważania na temat moralności Rosjan. Dostojewski stworzył tę postać po to, żeby przez nią wyrazić swoje poglądy na temat wiary, katolicyzmu, istnienia Boga i szatana oraz grzechu, rozgrzeszenia i pokuty. Iwan toczy dyskusję z diabłem, jest na granicy szaleństwa.

Najmłodszy z braci – Alosza to jedyna pozytywna postać w powieści. Przez ojca, braci i wszystkich znajomych uważany za anioła. Jest spokojny, dobry, szczery, szlachetny i prawdomówny. Kocha swoich braci i stara się pomagać im w trudnych sytuacjach. Przeraża go otaczający świat, przejmuje ludzkie nieszczęście. Pragnie żyć godnie.

Oprócz trzech braci, w powieści występuje jeszcze jedna postać, niezwykle ważna. Jest nią nieślubny syn Karamazowa, Smierdiakow. Postać o skomplikowanym, spaczonym charakterze. Smierdiakow jest niezwykle inteligentny, ale w wyniku wychowania pozbawionego miłości nie posiada uczuć wyższego rzędu. Pragnie wprawdzie zainteresowania ze strony ojca i ze strony braci, ich akceptacji i zrozumienia, jednak odpychany i lekceważony zamyka się w sobie, udaje, przywdziewa maskę. Życie w ciągłym poniżeniu i w poczuciu krzywdy wzbudza w nim nienawiść i chęć zemsty. W sposób doskonały i perfidny, świadczący o jego nieprzeciętnym umyśle, dokonuje zabójstwa ojca. Zabójstwa, za które zostaje skazany Dymitr, i za które obwinia się Iwan.

Autor przedstawił w swoim dziele jeszcze szereg innych ciekawych postaci. Są kobiety, Katia i Grusza. O pierwszą rywalizują ze sobą bracia. O drugą ojciec i syn. Ta druga rywalizacja jest pełna namiętności i zatracania się w dążeniu do zdobycia ukochanej.

Ważną postacią jest starzec Zosima – mnich, mędrzec, który naucza zasad prawosławnej wiary. Cieszy się on wielkim poważaniem wśród wiernych przybywających do niego po radę. Najwierniejszym jego uczniem jest Alosza Karamazow.

Powieść Bracia Karamazow to świat doznań, przeżyć, rozterek, uwikłań. Determinacji i poznawania przyczyn ludzkiego postępowania i uwarunkowań psychologicznych. Portrety psychologiczne wplatają się ściśle w wątek kryminalny. Autor nie ograniczył się do przedstawienia samych faktów dotyczących zabójstwa. Widzimy postawy świadków i reakcje ludzi zebranych na sali. Skrajne sądy i emocje. Poznajemy mowy oskarżyciela i obrońcy, które są wymianą zdań na temat prawa, moralności, postaw religijnych, społecznych i politycznych.

Fiodor Dostojewski pisząc Braci Karamazow opierał się na własnych doświadczeniach życiowych. Sam borykał się z problemami finansowymi z powodu uzależnienia od hazardu. Sam był oskarżony, sądzony i zesłany na Sybir. Mowy sądowe, przytaczane w utworze, świadczą o tym, że pisarz znał doskonale wszystko, co było związane z prawem, dochodzeniem, wydawaniem wyroków. Mówiąc o genezie Braci Karamazow należy pamiętać o jeszcze jednym fakcie. Podczas odbywania kary na Syberii Dostojewski poznał oficera Ilińskiego skazanego za ojcobójstwo. Opisał go w swojej powieści Wspomnienia z domu umarłych. Po dwóch latach od wydania książki dowiedział się, że Iliński został zrehabilitowany i uniewinniony. Wtedy postanowił uwiecznić go w następnej swojej powieści. W Braciach Karamazow stworzył postać Dymitra, którego pierwowzorem był właśnie Iliński. Książka miała zapoczątkować cykl powieści. W następnym tomie zamierzał opisać losy Aloszy opierając się na faktach z życia autentycznej postaci – studenta Dymitra Karakozowa powieszonego za przygotowywanie zamachu na cara. W planach miał też opisanie dalszych losów Iwana. Niestety śmierć pisarza nie pozwoliła na zrealizowanie tych planów. Bracia Karamazow są ostatnią powieścią napisaną przez Fiodora Dostojewskiego.

Do Braci Karamazow sięgnęłam po raz kolejny wiedziona ciekawością. Chciałam zapoznać się z nowym przekładem, którego dokonała Barbara Beaupre. Miałam nadzieję na inne, nowe spojrzenie. Nie zawiodłam się. Wszystkie emocje zostały odmalowane z dokładnością i wielkim kunsztem a mroczne przeżycia bohaterów oddane idealnie. Nie lada odwagi potrzeba, żeby przystąpić do tłumaczenia pozycji już znanej i uznanej. Barbarze Beaupre udało się to znakomicie. Polecam z pełnym przekonaniem.

Elma

Udostępnij
  • tweet

Tagi: klasykaliteratura rosyjskarecenzjaWydawnictwo MG

Sylwetka autora

Ostatnie artykuły

  • Eduardo Mendoza w Polsce

    12 września 2016 - Brak komentarzy
  • Życie ma smak pomarańczy – fragment

    25 maja 2016 - Brak komentarzy
  • Tort na Dzień Matki

    25 maja 2016 - Brak komentarzy

Powiązane artykuły

  • Pan Darcy nie żyje

    16 września 2015 - Brak komentarzy
  • Długa droga do domu

    8 sierpnia 2015 - Brak komentarzy
  • Dom po drugiej stronie lustra

    29 lipca 2015 - Brak komentarzy

Brak komentarzy do “Bracia Karamazow”

Skomentuj Anuluj

Twój adres email nie będzie opublikowany Pola wymagane oznaczone są *

*
*


OBSESYJNA BIBLIOTECZKA

OBSESYJNA BIBLIOTECZKA

Buszuj bezkarnie

Bądź na bieżąco z Obsesjami

RSSZapisz się

Magazyn można pobrać tutaj

Magazyn można pobrać tutaj

Obsesje nr 5/2014 (10)

Obsesje nr 5/2014 (10)

Czytaj online

Brzdąc nr 2/2014 (3)

Brzdąc nr 2/2014 (3)

Czytaj online

Papierowy Ekran 2013 – Nominacja

Papierowy Ekran 2013 – Nominacja

Ogólnopolska kampania

Ogólnopolska kampania

Spring Plate nr 4

Spring Plate nr 4

Uwagi redakcji

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, nie zwraca tekstów niezamówionych. Wysłanie tekstu jest równocześnie wyrażeniem zgody na jego skrócenie, zredagowanie, korektę oraz jego publikację. Redakcja ma prawo do odmowy opublikowania treści, które nie są zgodne z tematyką i formułą magazynu, nie spełniają określonych wymagań lub też są obraźliwe, wulgarne, rasistowskie i pełne przemocy.

Wszelkie prawa zastrzeżone

Kopiowanie treści znajdujących się na stronie jest zabronione. Teksty, zdjęcia, filmy chronione są prawem autorskim.

Redakcja

Redaktor naczelna: Agnieszka Pohl
Redakcja i korekta: Anna Stokłosa
Redakcja i korekta strony WWW: Joanna Gontarz, Beata Ostrowska, Katarzyna Derda
Skład, design, sprawy techniczne: Mateusz Pohl

Współpracownicy

Agata Jezierska, Agnes A. Rose,
Anna Ziniewicz, Asia Flasza,
Beata Cieślowska, Dariusz Dłużeń,
Hanna de Broekere, Karolina Małkiewicz,
Katarzyna Etryk, Klaudia Maksa,
Joanna Mentel, Maciej Zborowski,
Magda Sieczko,Magdalena Żerek,
Sylwia Węgielewska, Weronika Grzegorzewska,
Agnieszka Grabowska

Kontakt

W SPRAWACH PATRONATÓW, WSPÓŁPRACY I ZAPYTAŃ:
e-mail: redakcja@magazynobsesje.pl

W SPRAWACH REKLAMY I PROMOCJI:
Klaudia Maksa: reklama@magazynobsesje.pl

ADRES DO KORESPONDENCJI:
Magazyn Obsesje
ul. Henryka Pobożnego 10/6
58-100 Świdnica

WYDAWCA:
Studio Wydawnicze "Zaklęty Papier"
Agnieszka Pohl
ul. Henryka Pobożnego 10/6
58-100 Świdnica

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Zaufali nam
  • Współpraca
  • Reklama
© 2013. Wszelkie prawa zastrzeżone. Magazyn Obsesje. Studio Wydawnicze "Zaklęty Papier"